محمد دريايى

272

دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )

درمان با گندم امام رضا عليه السّلام مىفرمايد : « اگر آرد گندم سبوس‌دار را هفت مرتبه بشوييد و بعد از ظرفى در ظرف ديگر بريزيد و ميل كنيد ، تب را از بين برده و پا و ساق پا را تقويت مىكند » . آرد گندم كه با آن انواع نان‌ها و شيرينىها را مىپزند ، غذاى اكثر مردمان روى زمين است و قرن‌هاست كه خوراك اصلى بشر را تشكيل مىدهد و داراى ويتامين‌هاى « ب » ، « پ » و « اى » است . هاوارد فاست مىگويد : « اولين ملتى كه گندم را شناخت و از آن آرد تهيّه كرد تا نان طبخ كند ، ايرانيان بودند ، و اولين ملتى كه تنورهاى مكمل نانوايى را اختراع كرد نيز ، ايرانيان هستند و اين واقعيت را كلّيه‌ى مورخين جهان قبول دارند كه روش نان پختن توسّط ايرانيان به كل دنيا آموخته شده است » . متخصّصين تغذيه اعتقاد دارند : آرد گندم براى مداواى بسيارى از بيمارىها از جمله ضعف عمومى بدن ( به خصوص براى سالمندان ) ، تب و درد مفاصل مفيد است . در استعمال خارجى اگر سبوس خيس شده‌ى گندم را داخل پارچه‌اى گرم ريخته و روى عضو دردناك ناشى از روماتيسم و درد مفاصل و درد پهلو بگذارند و پس از سرد شدن گرم كرده و اين عمل را چند بار تكرار نمايند ، درد را به‌طور مؤثر كاهش مىدهد . آرد گندم مسكّن سرفه ، بواسير ، دفع‌كننده‌ى اخلاط خونى و التيام‌دهنده‌ى سوختگىها و خراش‌هاى پوست است . گندمى كه در آب پخته شده باشد خيلى مقوّى و مغذّى است . . . اگر آرد گندم را با شكر و بادام مانند حريره درست كنند و كم‌كم از آن ميل نمايند براى رفع سرفه و خونروى از سينه و درد سينه و پهلو و تقويت نيروى جنسى مفيد است و اگر نشاسته‌ى گندم را با آب و نعناع و روغن تازه درست كنند براى تحليل ورم‌هاى گرم نافع است و اگر با آب پياز از آن ضماد درست كنند براى رفع ورم‌هاى گرم و خنازير ( ورم غدد لنفاوى ) مفيد است . اگر نشاسته‌ى گندم را با رازيانه بپزند خوردن آن براى ازدياد شير زنان نافع است . آرد گندم براى دفع تحريكات جلدى بسيار مفيد است و اگر روى پوست بدن مالش داده شود ، تحريكات و ناراحتىهاى پوست را كاهش مىدهد .